STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 9 MAJA 2011 R.
W SPRAWIE DORAŹNEJ OPIEKI MEDYCZNEJ
W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 14,
poz. 92 ze zm.), pracodawca prowadzący działalność
gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25
pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki
zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1,
przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego
zakład pracy chronionej, jeżeli jest zapewniona doraźna i specjalistyczna
opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
Należy podkreślić, że zakłady pracy
chronionej (ZPCH) mają swobodę w zakresie sposobu realizacji obowiązku
dotyczącego zapewnienia opieki medycznej i usług rehabilitacyjnych, toteż
istnieją pomiędzy nimi różnice w tym zakresie. Niektóre ZPCH zawierają umowy z
zakładami opieki zdrowotnej na świadczenie usług w zakresie doraźnej i
specjalistycznej opieki medycznej. Inne posiadają własne przychodnie
(działające jako niepubliczne zoz), które
świadczą usługi dla pracowników, jak i klientów zewnętrznych.
Ustawodawca położył nacisk na faktyczne
zapewnienie tej opieki i dając pracodawcy możliwość ustalenia takiej formy
realizacji obowiązku zapewnienia doraźnej opieki medycznej, która byłaby
adekwatna do specyficznych potrzeb zakładu pracy.
W ustawie o rehabilitacji (...) nie
sprecyzowano, kto może zapewnić doraźną opiekę medyczną. Obecnie,
przedstawiając prowadzącym ZPCH wyjaśnienia dotyczące zapewnienia doraźnej
opieki medycznej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej powołuje się na
stanowisko Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z którym przez zapewnienie doraźnej
opieki medycznej należy rozumieć „(...) udzielenie doraźnej opieki medycznej,
które obejmuje m.in. pomoc w nagłych urazach i wypadkach przede wszystkim na
miejscu zdarzenia do czasu przybycia lekarza".
W ocenie Ministerstwa Zdrowia „pomoc
taka, zwłaszcza w zakładzie pracy chronionej powinna być świadczona wyłącznie
przez wykwalifikowany personel medyczny, tj. lekarza lub pielęgniarkę. Dlatego,
rozpatrując sprawę z punktu widzenia kompetencji do udzielania doraźnej opieki
medycznej, lekarz medycyny pracy może sprawować doraźną opiekę nad pracownikami
zakładu pracy chronionej, posiada bowiem dyplom lekarza. Jak wskazano wyżej
stosunek prawny leżący u podstaw zapewnienia przez ZPCH doraźnej pomocy
medycznej nie jest aż tak istotny - kluczową kwestią jest realna możliwość udzielenia
szybkiej i skutecznej pomocy poszkodowanemu pracownikowi.
W świetle art. 12 ust. 1 w zw. z art. 2
ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy
(tekst jedn. Dz.U.
z 2004 r. Nr 125, poz. 1317 ze zm.) nie jest dopuszczalne
zawarcie umowy o pracę pomiędzy zakładem pracy chronionej a lekarzem medycy
pracy. Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o służbie medycy pracy zadania
służby medycyny pracy wykonują m.in. lekarze, w ramach jednostek
organizacyjnych służby medycyny tj.:
• zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i utrzymywanych w celu sprawowania
profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi,
• jednostek organizacyjnych zakładów opieki zdrowotnej wydzielonych w celu
realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi,
• lekarze wykonujący indywidualną praktykę lekarską, indywidualną
specjalistyczną praktykę lekarską lub wykonujący zawód w formie grupowej
praktyki lekarskiej.
Należy podkreślić, iż z ww. jednostkami
organizacyjnymi służby medycy pracy pracodawca prowadzący ZPCH nie może zawrzeć
umowy o pracę, gdyż te jednostki nie mogą być pracownikami (mogą być nimi
wyłącznie osoby fizyczne) i stałoby to w sprzeczności z art. 22 § w zw. z art.
2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 1998 r. nr 21,
poz. 94 ze zm.). Nawet lekarz medycy pracy wykonujący indywidualną
praktykę lekarską, nie może być pracownikiem, bowiem, stosownie do art. 49a pkt 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza
dentysty (tekst jedn.Dz.U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 ze zm.) prowadzenie
indywidualnej praktyki lekarskiej, jest regulowaną działalnością gospodarczą w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.).
Ponadto wynikająca z istoty stosunku
pracy (art. 22 ust. 1 Kodeksu pracy) podległość pracownika kolidowałaby z
określoną w art. 3 ustawy o służbie medycy pracy niezależnością osób
realizujących zadania służby medycyny pracy przy wykonywaniu czynności zawodowych
m.in. od pracodawców.
Rzeczpospolita, Prawo i Praktyka z 13.05.2011 r., str. 6.